Digitale Ausgabe

Download
TEI-XML (Ansicht)
Text (Ansicht)
Text normalisiert (Ansicht)
Ansicht
Textgröße
Zeichen original/normiert
Zitierempfehlung

Alexander von Humboldt: „Baron Humboldt on the Darien Canal Project“, in: ders., Sämtliche Schriften digital, herausgegeben von Oliver Lubrich und Thomas Nehrlich, Universität Bern 2021. URL: <https://humboldt.unibe.ch/text/1853-The_Isthmus_of-12-neu> [abgerufen am 23.07.2024].

URL und Versionierung
Permalink:
https://humboldt.unibe.ch/text/1853-The_Isthmus_of-12-neu
Die Versionsgeschichte zu diesem Text finden Sie auf github.
Titel Baron Humboldt on the Darien Canal Project
Jahr 1853
Ort Dumfries
Nachweis
in: Dumfries and Galloway Standard and Advertiser 9:440 (29. Juni 1853), [o. S.].
Sprache Englisch
Typografischer Befund Antiqua; Spaltensatz.
Identifikation
Textnummer Druckausgabe: VII.55
Dateiname: 1853-The_Isthmus_of-12-neu
Statistiken
Seitenanzahl: 1
Zeichenanzahl: 1750

Weitere Fassungen
The Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien (London, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (London, 1853, Englisch)
Baron Humboldt on the Darien Canal Project (Glasgow, 1853, Englisch)
The Darien Ship-Canal (London, 1853, Englisch)
Cullen’s Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien (London, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (London, 1853, Englisch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien Ship Canal (Cork, 1853, Englisch)
Baron Humboldt on the Darien Canal Project (Dumfries, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Augsburg, 1853, Deutsch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Exeter, 1853, Englisch)
Union of the Atlantic and Pacific (Banbury, 1853, Englisch)
Crossing the Isthmus of Panama (Glasgow, 1853, Englisch)
Ship-Canal (Bristol, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Exeter, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Parsonstown, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Paris, 1853, Französisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Stuttgart, 1853, Deutsch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (Boston, Massachusetts, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Galway, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Washington, District of Columbia, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Washington, District of Columbia, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Milwaukee, Wisconsin, 1853, Englisch)
Humboldt and the Darien Ship Canal (Panama City, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien Ship Canal (Dublin, 1853, Englisch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (Hobart, 1853, Englisch)
Baron Humboldt and the Panama Route (Sydney, 1853, Englisch)
|Seitenumbruch|

Baron Humboldt on the Darien Canal Phoject.

—Humboldt, the celebrated traveller, has sent the fol-lowing letter to Dr Cullen of London, on the project ofthe Isthmus of Darien Ship Canal:—‘Dr. Cullen cannotdoubt the high importance that I would attach to themerit of his courageous and useful investigations in theeastern part of the Isthmus of Panama; knowing my posi-tion and my antediluvian age, he will receive with indul-gence, even so late, the expression of my lively gratitude.After having laboured in vain, during half a century,to prove the possibility of an oceanic canal, and to pointout the Gulf of San Miguel and Cupica as the pointsmost worthy of attention; after having regretted, almostwith bitterness, in the last edition of my Aspects of Na-ture, that the employment of the means which the pre-sent state of our knowledge affords for obtaining precisemeasurements has been so long delayed; I ought, morethan any one else, to be satisfied to see, at last, my hopesfor so noble an enterprise revived. By your publications,sir, and by that of Mr Gisborne, will be originated thegreat work of changing an important part of the com-merce of nations, and of rendering more accessible therich countries of Eastern Asia and the Indian Archipelago.The undertaking is by no means above the intellectualand material power which civilised nations have attainedto. The work should be one to last for ever; it shouldnot commence with a canal with locks, like the magnifi-cent Caledonian Canal; it must be a really oceanic canal,without locks; a free passage from sea to sea, acrosswhich the speed of the navigation will be modified, butnot interrupted by the difference in height and non-coin-cidence of the tides.’