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Alexander von Humboldt: „Baron Humboldt on the Darien Canal Project“, in: ders., Sämtliche Schriften digital, herausgegeben von Oliver Lubrich und Thomas Nehrlich, Universität Bern 2021. URL: <https://humboldt.unibe.ch/text/1853-The_Isthmus_of-05-neu> [abgerufen am 28.03.2024].

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Permalink:
https://humboldt.unibe.ch/text/1853-The_Isthmus_of-05-neu
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Titel Baron Humboldt on the Darien Canal Project
Jahr 1853
Ort Glasgow
Nachweis
in: The Scottish Guardian 9:854 [=22:2253] (24. Juni 1853), [o. S.].
Sprache Englisch
Typografischer Befund Antiqua; Spaltensatz.
Identifikation
Textnummer Druckausgabe: VII.55
Dateiname: 1853-The_Isthmus_of-05-neu
Statistiken
Seitenanzahl: 1
Zeichenanzahl: 1753

Weitere Fassungen
The Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien (London, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (London, 1853, Englisch)
Baron Humboldt on the Darien Canal Project (Glasgow, 1853, Englisch)
The Darien Ship-Canal (London, 1853, Englisch)
Cullen’s Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien (London, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (London, 1853, Englisch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (London, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien Ship Canal (Cork, 1853, Englisch)
Baron Humboldt on the Darien Canal Project (Dumfries, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Augsburg, 1853, Deutsch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Exeter, 1853, Englisch)
Union of the Atlantic and Pacific (Banbury, 1853, Englisch)
Crossing the Isthmus of Panama (Glasgow, 1853, Englisch)
Ship-Canal (Bristol, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Exeter, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Parsonstown, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Paris, 1853, Französisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Stuttgart, 1853, Deutsch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (Boston, Massachusetts, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Galway, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Washington, District of Columbia, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Washington, District of Columbia, 1853, Englisch)
[The Isthmus of Darien Ship Canal] (Milwaukee, Wisconsin, 1853, Englisch)
Humboldt and the Darien Ship Canal (Panama City, 1853, Englisch)
Isthmus of Darien Ship Canal (Dublin, 1853, Englisch)
The Isthmus of Darien Ship Canal (Hobart, 1853, Englisch)
Baron Humboldt and the Panama Route (Sydney, 1853, Englisch)
|Seitenumbruch|

Baron Humboldt on the Darien Canal Project.

—Hum-boldt, the celebrated traveller, has sent the followingletter to Dr. Cullen of London, on the project of theIsthmus of Darien Ship Canal:—“ Dr. Cullen cannotdoubt the high importance that I would attach to themerit of his courageous and useful investigations in theeastern part of the Isthmus of Panama; knowing myposition and my antediluvian age, he will receive withindulgence, even so late, the expression of my livelygratitude. After having laboured in vain, during half acentury, to prove the possibility of an oceanic canal, andto point out the Gulf of San Miguel and Cupica as thepoints most worthy of attention; after having regretted,almost with bitterness, in the last edition of my Aspectsof Nature, that the employment of the means, whichthe present state of our knowledge affords for obtain-ing precise measurements has been so long delayed;I ought, more than any one else, to be satisfied tosee, at last, my hopes for so noble an enterprise re-vived. By your publications, Sir, and by that of Mr.Gisborne, will be originated the great work of chang-ing an important part of the commerce of nations, andof rendering more accessible the rich countries ofEastern Asia and the Indian Archipelago. The under-taking is by no means above the intellectual and ma-terial power which civilised nations have attained to.The work should be one to last for ever; it shouldnot commence with a canal with locks, like the magni-ficent Caledonian Canal; it must be a really oceanic canal,without locks; a free passage from sea to sea, acrosswhich the speed of the navigation will be modified, but notinterrupted by the difference in height and non-coinci-dence of the tides.”